Hevisarjakuva Perkeros raottaa kulissejaan

Perkeros Backstage -näyttely Galleria Sarjakuvakeskuksessa päästää galleriakävijän kurkistamaan JP Ahosen ja KP Alaren luoman metallibändi Perkeroksen takahuoneeseen. Perkeroksen ensimmäinen näyttely sisältää ennennäkemätöntä materiaalia syksyllä 2013 ilmestyneestä Perkeros-albumista. 

Miten sarjakuva neuroottisesta kitaristista Akselista, turkkilaisesta kebabkuski-laulaja Aydinista, taideopiskelija Liljasta, vanhasta hipistä Kervisestä ja karhurumpalista syntyi? 

Ahonen aloitti Perkeroksen luomisen vuonna 2006 lapsuudenystävänsä KP Alaren kanssa. Käsikirjoitus tehtiin yhdessä, Ahonen piirsi.

– Olimme jo kauan miettineet bändisarjakuvan tekemistä. Pallottelimme ideoita sähköpostitse. Alussa tarinassa oli absurdimpia juttuja, joita tapahtui ilman syytä. Emme kuitenkaan halunneet tehdä Spinal Tapia uudestaan, vaan ihan oman juttumme.

– Olen tuntenut KP:n ala-asteen ensimmäiseltä luokalta. Teimme yläasteella sarjakuvia, videoita ja biisejä. Musiikki on aina ollut meille tärkeä elementti.

Bänditeema valikoitui Perkerokseen, koska monet suhtautuvat musiikkiin intohimoisesti.

– Musiikki toimii allegoriana luomiselle ja itsensä ylittämiselle. Perkeroksessa on muitakin teemoja kuin musiikki, kuten millaista on kärsiä esiintymispelosta tai miten harrastuksesta tehdään ammatti. Olisin voinut tehdä samanlaisen albumin myös sarjakuvan tekemisestä, mutta musiikki on universaalimpi juttu, ja moni unelmoi rocktähteydestä.

perkeros colors web

“Pääasia että Perkeros kolahtaa ja siitä diggaa”

Musiikkinörtit ovat olleet innoissaan erityisesti Perkeroksessa vilisevistä musiikkinippelitiedoista. – Perkeros on viihteellinen ja nopeasti luettava paketti, mutta siitä löytää uusia tasoja niin tekstissä kuin visuaalisesti.  

Ahosella ja Alarella ei ollut mielessä tiettyä olemassaolevaa bändiä Perkeroksen esikuvaksi. Kirjassa mainitut yhtyeet ja laulujen sanat antavat osviittaa siitä, että kyseessä on nimenomaan metallibändi. 

– Viittauksia ei kuitenkaan tarvitse tietää, vaan jokainen voi fiilistellä omaa Perkeros-soundtrackiaan kirjan kanssa. Toki biisit voivat auttaa ymmärtämään, miksi hahmot käyttäytyvät kohtauksessa kuten käyttäytyvät. Pääasia että kirja kolahtaa ja siitä diggaa. 

Näyttelyn Backstage-nurkassa on Perkeroksen originaaliluonnoksia sekä kustantajalle lähetettyjä kuvakäsikirjoituksia ja näytesivuja. Näyttelyssä myös kuvataan prosessia, jossa käsikirjoitustekstistä tehdään kuvakäsikirjoitus ja kirjan kohtaus. Kävijä pääsee kurkistamaan sarjakuvaromaanin kulissien ja tekovaiheiden taakse. 

– Tein kuvakäsikirjoitusta noin 300 sivua, joista kirjaan päätyi lopullisesti 192 sivua, Ahonen sanoo. Monia luonnoksia piti piirtää yhä uudelleen ja hahmottaa, montako ruutua tarvitaan yhteen kohtaukseen. Editointityössä täytyy huolehtia siitä, että lukeminen pysyy jouhevana. Sivunvaihdokset luonnollisesti muuttuvat, jos poistaa sivuja ja ruutuja, ja monia juttuja piti tehdä uudestaan.

– Lähetin kustantajille esimerkkiluonnoksia vuonna 2010. WSOY kiinnostui näytesivuista, mutta he halusivat nähdä koko kirjan etukäteen. Piirsin Perkerosta omien päivätöideni, Aamulehden Villimmän Pohjolan ja Journalistin Puskaradion lomassa. Tein 12-tuntisia päiviä 1,5 vuotta putkeen, ja kärsin tästä työtahdista sekä taloudellisesti että sosiaalisesti. Kun takana oli tajuton työmäärä ja rakas projekti, kyllä siinä vähän puntti tutisi kun kirja tuli painosta. Valmistauduin jo siihen, että jos Perkeros ei napostele ihmisiä, sarjakuvaura on sitten tässä. 

Ahonen piirsi teininä pitkiä sarjakuvajuttuja pöytälaatikkoon. –  Olen tehnyt kymmenen vuotta strippejä, mutta pidemmät tarinat tuntuvat omimmilta. Perkeros on minulle paluu 16 vuoden taakse, sillä olen kasvanut sarjakuvien ja vähän raskaamman, kokeellisen ja progressiivisen musiikin kanssa. Perkeros on jotain, mitä olen aina halunnut lukea ja tehdä.

JP1small

Perkeros on paluu JP Ahosen juurille. “Olen kasvanut sarjakuvien ja raskaan musiikin kanssa.”

Tulossa: Perkeroksen maailmankiertue

Onneksi Ahosen pelot olivat turhia, sillä Perkeros on otettu hyvin vastaan, ja kirja on saanut nopeasti kansainvälistä huomiota. SE julkaistaankin tämän vuoden puolella Yhdysvalloissa ja Ranskassa. Kirjassa mainitaan englanninkielisiä artisteja ja kappaleita. Myös kirjan nettisivut, Twitter ja Facebook ovat englanninkieliset, mutta Ahonen ja Alare halusivat tehdä Perkeroksen lähtökohtaisesti Suomeen ja kotimaiselle yleisölle. Teoksen tapahtumapaikka on Tampere.

– Minä ja KP olemme kotoisin Tampereelta ja halusimme näyttää, että Tampereella on muutakin kuin manserokkia ja jääkiekkoa. 

Ahonen valokuvasi etukäteen monia kirjassa esiintyviä tamperelaisia paikkoja ja piirsi ne kuvien perusteella. Kirjaa onkin kiitelty autenttisuudesta ja lukijat ovat alkaneet selvittää, missä päin kaupunkia kirjan ruuduissa milloinkin seikkaillaan.

Perkeroksesta on tulossa jatko-osa sekä suomeksi että ranskaksi. – Toiseen osaan on jo olemassa löyhiä ideoita, mutta käytin osan niistä jo ensimmäiseen kirjaan. Olemme suunnitelleet Perkeroksesta kirjasarjaa, mutta sarjan pituus riippuu siitä, miten jatko-osa otetaan vastaan. Teimme ensimmäisen Perkeroksen niin, että se toimii itsenäisenä teoksena eikä lopu cliffhangeriin.

Näyttely toimii varsinkin kirjan lukeneille, mutta myös uusille Perkeros-faneille. – Toivottavasti passaa muillekin.

Perkeros Backstage -näyttely Galleria Sarjakuvakeskuksessa 16.1–28.1.14

Perkeros (WSOY, 2013) 28,00€ verkkokaupassa. 

Teoksesta voi lukea lisää myös Sarjainfo-lehden numerosta 3/2013.

Teksti: Matleena Kantola
Kuvat: Sakari Sivonen ja Henry Söderlund

perkeros soderlund web
KP Alare ja JP Ahonen näyttelyssään. Galleriaan rakennettiin bändin backstage, jonka seiniin sai avajaisissa käydä piirustamassa.