Teksti Aino Sutinen
Kuvat Bo Haglund, Anna Neva, Aino Sutinen
Galleria Sarjakuvakeskuksen marraskuun näyttely tutkii luontoteemaa kahden erilaisen taiteilijan upeissa töissä. Terhi Ekebom ja Bo Haglund kertoivat blogille näyttelystä. Lue näyttelyn kuvaus täältä.
“Terhi Ekebomin ja Bo Haglundin näyttely Metsätutkielmia tutkii eri lähestymistapojen kautta metsää, metsään menemistä ja metsän siimeksessä olemista. Taiteilijat tarkastelevat metsän valoa ja varjoa, yhteyksiä ihmisen ja luonnon välillä, osasia, kokonaisuuksia, virtaa, liikettä, puita, olotiloja, tunteita, esteettisyyttä, eksistentiaalisia kipupisteitä, tyhjyyttä, kaipuuta, ihmisenä olemista…”
Hei Terhi! Olette luoneet Bo Haglundin kanssa galleriaan eräänlaisia luontotutkielmia. Teittekö alun perin näyttelyn yhdessä, vai yhdistittekö samanteemaiset työt?
Olemme jo yli vuoden pohtineet, miten voisimme yhdistää kaksi tapaa kertoa niin, että niistä syntyy yhteinen tapa. Työt ovat syntyneet tämän dialogin aikana.
Luonto on molempien lähtökohtana teoksissamme, eräänlainen mysteerinen tila, jonka rakennamme, molemmat eri tavalla. Eivät siis ole satunnaiset yhteenliitetyt teokset.
Bo Haglundin taulut ovat myös myynnissä, kysy lisätietoa bo.haglund@kolumbus.fi.
Luonto- ja kasviaiheet ovat muutenkin usein läsnä sarjakuvissasi, kuvituksissa ja seinämaalauksissasi. Ne ovat tosi hienoja ja tunnelmallisia. Kerro lisää tällaisesta prosessista!
Luonto on kaikessa lähtökohtanani, ihmisluonto/luonne tai luontohavainnot. Havainnontitapa on tapa olla olemassa. Etsin jotain yhteyttä ja paikkaani maailmassa työskentelyssäni. Kiinnostavuuden ja kauneuden löytäminen ovat hyviä syitä olla olemassa.
Mistä sait idean työstää paperista suuria veistoksellisia töitä?
Paperi on maatuva, hajoava, hetkellinen. Se ei pyri ikuisuuteen. Valitsin sen haurauden ja kierrätettävyyden takia materiaalikseni. Paperi on yksi tutuimmista materiaaleista minulle myös. Halusin lähestyä sitä tilallisesti.
Olen välillä harmitellut valintaani, koska työt tuhoutuvat niin helposti, mutta se oli toisaalta tarkoituskin.
Mittakaava on tarkoituksella hieman isompi kuin ihminen. Ihmiskeskeisyys on mielestäni ajankohtainen ongelma ihmiselle.
Kerro vielä vähän lisää tämän näyttelyn sarjakuvallisuudesta!
Tämä on kerronnallinen enemmän kuin sarjakuvallinen. Elementit liittyvät toisiinsa. Bon teokset ovat sarjallisia tutkielmia, minun paperihahmoni pitävät tilaa hallussaan olemalla liikkuvia yksilöitä. Takaseinä liittyy niihin olemalla metsänraja, niiden synnyinluolat avautuvat ylätasolle ja alakerroksiin. Seinä on myös kerronnallinen yksikkö.
Meidän piti tehdä siihen erillisiä tutkielmia, mutta päädyimme rakentamaan luontoinspiroituneen rajapinnan.
Sarjakuvakeskuksen yläkerran minikauppaan voi mennä paperimetsän lävitse.
Mitä odotat viikonlopun sarjisfestareilta?
Odotan pitkästä aikaa mahdollisuutta tavata alan ihmisiä. Minua kiinnostaa myös nähdä uusia julkaisuja, erityisesti hiukan taiteellisempia, erilaisilla painoteknikkoilla toteutettuja teoksia.
Bo Haglund, Beyond Dreams, 72 x 65cm, guassi paperille, 2021
Hei Bo! Kertoisitko, miten luonto näkyy taiteessasi?
Luonto on näkynyt töisssäni eri aikakausina ja eri muotona, esim. näyttelyprojekteissa mutta myös sarjakuvissa. Alussa tutkin metsäteemaa taidehistorian kautta, kuten romantiikan ajan Caspar David Friedrichin maisemamaalauksia, Runebergin ajan ylistysrunoutta luonnosta sekä maamme kansallisromantiikan kulta-ajan luontokuvauksia.
Piirsin 2000-luvun alussa Stubbhuvu-sarjakuvia (Kantopää) jossa olento pakenee metsään koska ei kestä ihmisiä ja myöhemmin tämä sarjakuvahahmo esiintyi myös maalauksissani. Ajattelen metsää maagisena ja suojaisena paikkana, eli kovin realistisia duunit eivät ole, vaan liippaavat surrealismia tai maagista realismia.
Näissä maalauksissa on unenomaista tunnelmaa, hienot värit ja myös kiiltäviä elementtejä. Kertoisitko niiden syntyprosessista?
Viime vuosina olen kehitellyt näyttelyteemoja, jotka myös liittyvät metsään ja villiintyneeseen puutarhaan. Kiinnostuin Villa Livian puutarhafreskoista Roomassa ja tein omat versioni. Myös dokumenttiklassikko Gray Garden innoitti.
Kehitin kuvan etuallla jonkinlaista stagea, jossa on eri tapahtumia. Ajattelin, että metsä antaa suojapaikan eksyneille tyypeille. Sarjakuvakeskuksen galleriassa esillä olevat työni jatkavat tätä kuvarakennetta ja teemaa.
Duunieni työnimi oli ”Beyond Dreams”, joten jotain unenomaista näissä töissä ehkä on. Tykkään maalata guassiväreillä paperille.
Bo Haglund, Early Morning 72 x 65cm, guassi paperille, 2021
Mitä sinulla on seuraavaksi työn alla?
Tulen työskentelemään Väinö Tannerin säätiön Mazzano residenssissä tammi-helmikuun ajan. Tarkoitus olisi tehdä maalauksia ja piirroksia seuraavaan yksityisnäyttelyyn Galleria Kappalaisentaloon Porvoossa. Itse asiassa minulla on myös työn alla melkein valmis sarjakuvaromaani, mutta en ole vielä löytänyt kustantajaa siihen.
Mitä odotat viikonlopun sarjakuvafestivaaleilta?
Täytyy myöntää etten ole vielä ehtinyt tutustua ohjelmaan kunnolla kiireiden takia. Huomasin monta tuttua taiteilijaa, mutta myös minulle täysin tuntemattomia nimiä.Tiedän kyllä sen että sieltä tulee yleensä raahattua kilokaupalla kirjoja kotiin. Mahtavaa!
Ekebomin ja Haglundin kirjoja on myynnissä Sarjakuvakeskuksella.
LISÄTIETOA
Terhi Ekebom on helsinkiläinen kuvittaja ja kuvataiteilija, joka tekee myös sarjakuvia, seinämaalauksia ja julkista taidetta. Liike, viiva ja luonto ovat keskeisessä osassa.
Bo Haglund on Helsingissä asuva kuvataiteilija ja lavastaja, joka keskittyy näyttelytoimintaan. Pääpaino on maalaustaiteessa jossa hän mm tutkii ihmisen suhdetta luontoon.
Galleria Sarjakuvakeskus, Porthaninkatu 9, 00530 Helsinki
Näyttely avoinna 9.-26.11. ti–pe klo 12–18. Näyttelyn kuvaus täällä.
Näyttelyn avajaiset torstaina 11.11. klo 17–19.
Facebook-tapahtuma
Helsingin sarjakuvafestivaalien tapahtuma la 13.11. klo 12–16: Taiteilijat tavattavissa: Terhi Ekebom & Bo Haglund: Metsätutkielmia. Facebook-tapahtuma
Helsingin sarjakuvafestivaalit 13.–14.11. Kaapelitehtaalla. Tervetuloa! https://sarjakuvafestivaalit.fi