Pöhköjä pöllöjä fantasiamaailmassa – Realm of Owls on hauska nettisarjakuva ja esillä Galleria Sarjakuvakeskuksen näyttelyssä

Haastattelu: Aino Sutinen
Kuvat: Realm of Owls ja Aino Sutinen

Galleria Sarjakuvakeskuksen lokakuun näyttely on Realm of Owls. Se on kotimainen, englanninkielinen nettisarjakuva pöhelöstä pöllökansasta, joka elää eriskummallisessa keskiaikaistyylisessä fantasiamaailmassa.

Tervetuloa näyttelyyn 29.10. asti, ja siellä voi nähdä muun muassa strippien piirrosprosessia.

Sarjakuvaa voi lukea netissä osoitteessa realmofowls.com.

Hei! Esittelisittekö itsenne?

Gheralf: Olen Ossi Hirvikoski, alias Gheralf. Ammatiltani olen ohjelmistokehittäjä (tuttavallisemmin koodari) ja sydämeltäni näyttelijä. Rakastan kaikenlaisia hassuja lintuja, mutta voinette arvata lempparini. Olen Realm of Owls -nettisarjakuvamme käsikirjoittaja.

Vayandil: Mie olen Anni Jeskanen. Netissä miut tunnetaan nimellä Vayandil. Olen koulutukseltani medianomi, mutta teen työkseni vähän kaikenlaista. Siivousta, graafista suunnittelua, nettisivutöitä ja niin edelleen. Olen Realm of Owlsin piirtäjä. 

Gheralf: Pyöritämme yhdessä Owl Basket -nimistä kahden hengen tekijätiimiä. Tavoitteenamme on tuottaa jatkuvasti kaikenlaista uutta sisältöä, joka on viihdyttävää ja fiksua. Sarjakuvaa, artikkeleita, videoita, pelejä – mitä nyt milloinkin keksitään.

KUVA0 tekijat

Realm of Owls -sarjakuvan tekijät. Vasemmalta oikealle: Anni “Vayandil” Jeskanen, piirtäjä; Ossi “Gheralf” Hirvikoski, käsikirjoittaja.

IMG 0335 2

Miten Realm of Owls -nettisarjakuva sai alkunsa? Näyttely esittelee sen viisivuotista taivalta. Sarjakuvassa on omaperäinen visuaalinen maailma, tunnelma ja kieli.

Vayandil: Sarjakuva sai alkunsa videopeleistä. Tarkemmin sanottuna roolipelien tavaranhallinnasta (inventory systems), ja millä tavoin niitä on toteutettu eri peleissä.

Mietiskeltiin eräänä iltana, miksi Skyrim-pelissä elintärkeät tavarat on ikuisesti niitattuna pelaajaan ja peli estää heittämästä niitä pois. Luulisi olevan parempikin tapa osoittaa tavaran tärkeys kuin immersiota rikkova varoituskyltti tai “heitä pois”-toiminnon estäminen.

KUVA1 pollokorttipelin prototyyppi

Korttipelin prototyyppi kolikoineen. Tätä varten Realm of Owls -sarjakuva syntyi.

Gheralf: Moiset ajatelmat saivat meidät aluksi kehittämään korttipeliä. Sitä varten meidän piti kehittää maailma ja hahmoja. Hahmoista tuli pöllöjä, koska olimme tuolloin innostuneet pöllöjen sielunelämästä.

Maailma oli kuitenkin vielä meillekin pirstaleinen. Halusimme visualisoida maailmaa itsellemme ja myös yleisöllemme. Siksi aloitimme nettisarjakuvan teon. Siinä yhdistyy kaksi intohimoamme: nettikoodaaminen ja sarjakuvan tekeminen.

KUVA2 ilme ja kielenkaytto

Vanhan paperin tunnelmaa ja hulluja sanavalintoja. Ruutu stripistä #157 Jesterly Reports.

Vayandil: Visuaaliseen ilmeeseen otettiin mallia vanhoista satukirjoista. Mustat viivapiirokset ja kellastuneen vanhan paperin tekstuuri tulivat osaksi sarjakuvan identiteettiä, ilmentäen pöllömaailman alkeellisia kynänkäyttötaitoja ja paperinvalmistusmenetelmiä.

Gheralf: Kielenkäytössä pyrimme pitämään tasapainoa kekseliään ja ymmärrettävän sanaston välillä. On tärkeää, että pöllöjen maailma on selvästi oma maailmansa, muttei kuitenkaan niin pitkälle vietyä fantasiaa, että siihen olisi vaikea samastua.

Miten sarjakuva on muuttunut tai kehittynyt matkan varrella?

Gheralf: Aluksi pysyimme molemmat visusti omilla tonteillamme: minä kirjoitin tekstit ja Vayandil piirsi oman tulkintansa tekstini pohjalta. Toisen työhön ei otettu kantaa eikä kommentoitu.

Vähitellen roolit kuitenkin sekoittuivat keskenään ja yhteistyö lisääntyi. Nykyään Vayandil näyttää piirroksensa minulle joka päivä ja minä annan kehitysehdotuksia. Myös teksti työstetään yhdessä.

Vayandil: Piirtämistapanikin on muuttunut paljon viidessä vuodessa. Alunperin piirsin kuvat perinteiseen tyyliin tussikynillä paperille. Nykyään kuitenkin piirrän täysin digitaalisesti, sillä se sopii paljon paremmin miun tyyliini. Tykkään siitä, että saan piirtää vapaasti ilman huolia ja sommitella piirroksiani helposti jälkikäteen.

Gheralf: Jokaisessa Realm of Owls -tarinassa on kokeiltu jotain hieman erilaista. Aluksi käsiteltiin pääasiassa irrallisia aiheita, hahmoja ja tapahtumia. Sitten mukaan tuli kaksi päähahmoa ja tarina.

Seuraavaksi kokeiltiin kehittää maailmamme historiaa pöllöarkistojen avulla. Sitten hypättiin tekemään matkapäiväkirjaa.

Tällä hetkellä teemme vahvasti hahmovetoista tarinaa, jossa puhekuplat ovat syrjäyttäneet ilmassa leijuvat satukirjatekstit.

IMG 0336 2

Näyttelyssä on pieni Realm of Owls -tuotteiden kauppa.

Millaisilla välineillä piirrätte / käsikirjoitatte sarjaa? Millainen prosessi on?

Vayandil: Piirrän Realm of Owlsin kuvat Clip Studio Paint -ohjelmalla, käyttäen rakasta 16-tuumaista Wacom Cintiq -piirtonäyttöäni. Lopuksi viimeistelen stripit Affinity Photo -kuvankäsittelyohjelmalla, jolla pusken ulos kaikki tarvitsemamme kuvat web-optimoituina PNG-tiedostoina.

Tiukka web-optimointi on miulle niin tärkeää, että Realm of Owls -kuvat muodostuvat ainoastaan mustista ja läpinäkyvistä pikseleistä. Tämän lisäksi ahdan kaikki kuvat vielä netistä löytyvällä Optimizilla-työkalulla. Kuvista tulee niin pieniä, että stripit latautuvat nopeasti ja tilan käyttö pysyy minimissä.

Gheralf: Mitä sarjakuvan tuotantoprosessiin tulee: teemme yhtä strippiä kuuden päivän ajan. Suunnittelemme ruutujen määrän ja suurpiirteisen sisällön sunnuntaina. Vayandil piirtää kuvia neljänä päivänä, maanantaista torstaihin. Perjantaina kuvat ja tekstit läntätään yhteen.

Vayandil: Lauantai on meidän lepopäivä! Sarjakuvan tekemisestä ainakin…

Gheralf: Sunnuntain suunnittelusession tavoite on selkeä: keksiä strippi, joka edistää sopivasti tarinaa ja saa meidät nauramaan.

Vayandil: Tai ainakin antaa olon, että strippi on lukemisen arvoinen.

Gheralf: Tällä periaatteella on menty koko viimeiset viisi vuotta. Käsikirjoitus taltioidaan yhteen ikuisesti kasvavaan Google Docs -tiedostoon.

Vayandil: (Jota mie välillä siivoan arkistoon. Nätisti jaoteltuna vuosiluvun mukaan.)

Jos vielä kuvailisin tarkemmin piirtämisen kulkua, niin ihan ensimmäiseksi teen erittäin karkean rautalankaluonnoksen, josta ilmenee keskeisten hahmojen ja asioiden sijoittelut ruuduilla. Katselmoimme sen yhdessä ja mietimme, tarvitseeko se muutoksia. Sitten jatkan piirtämistä. Ja katselmoimme taas välillä. Tällä tavoin strippi valmistuu vaiheittain neljän päivän aikana.

Gheralf: Perjantaina katsotaan, sopivatko kuvat ja teksti enää yhtään toisiinsa. Joskus ne sopivat, joskus tekstejä muutetaan pikkaisen ja joskus koko teksti lentää romukoppaan ja kirjoitetaan uudestaan.

KUVA3 tekstia ei keksitty

Ruutu stripistä #161 Title Here.

Gheralf: Voisi sanoa, että sarjakuvaprosessimme on terve yhdistelmä Leania ja Agilea työtapaa. Työskelen päivätöissäni yrityksessä, joka erikoistuu laadunhallintaan ja prosessien piirtämiseen, joten kyllä sieltäkin on tullut vaikutteita!

Sarjakuvassa seikkailevat pöllöt, joten se asettuu osaksi eläinhahmoisten sarjakuvien perinnettä. Miksi juuri pöllöt kiehtovat?

Gheralf: Valtavirtakulttuurissa pöllöjä useimmiten esitetään rauhallisina, viisaina tietäjinä ja neuvonantajina. Tai sitten pelottavina, pahaa enteilevinä silmäpareina pimeydessä.

Mutta jos tutustuu pöllöihin tarkemmin, niin alkaa huomata, miten ilmeikkäitä, pöhelöitä ja hassuja ne oikeastaan ovat. Koko sarjakuvamme isona tausta-ajatuksena on ollut: “Miten fiktionaalista yhteiskuntaa voisi pyörittää mahdollisimman pöhelösti?” Pöhelöt pöllöt sopivat tähän tarkoitukseen oikein hyvin.

Vayandil: Ja ilman muuta valitsimme pöllöt myös siksi, että tykkäämme niistä. Piirtäminen on paljon kivempaa, kun piirtää sitä, mistä tykkää!

KUVA4a virikkeita liiaksi

Pulukopissa riittää rikollisille virikettä. Pöllönkaltaiselle petolinnulle tällainen huomion kiinnittäjien määrä on varsin stressaavaa. Ruutu stripistä #55 Day in the Pigeon Coop.

KUVA4b pollojen viestintaa

Pöllöjen viestintää: valtias on kieltänyt jotakin, mutta mitä? Ota tuosta sitten selvää. Ruutu stripistä #59 Example on Law Passing.

KUVA4c monimutkaista teknologiaa

Teknologia on monimutkaista. Siksi siitä halutaankin eroon. Ruutu stripistä #69 Scavenging for Inventions.

Antaisitteko jotain vinkkejä muille nettisarjakuvan tekijöille?

Gheralf: Omaan tekemiseen sokeutuu helposti. Kannattaa keskustella muiden kanssa asioista ja ideoista. Älä koskaan tyrmää kritiikkiä, ennen kuin olet nukkunut yön yli. Parhaat ideat syntyvät makuuasennossa, kellonajasta riippumatta. Makuuasento korjaa myös luovan tekemisen jumit ja lukot (kuten kirjoittajan blokin).

Vayandil: Sarjakuvat ovat niin työläitä, että niiden piirtämisessä kannattaa aina tavoitella mahdollisimman vähäistä vaivaa. Silloin on helpompi jaksaa piirtää samaa sarjista vaikkapa tämän viisi vuotta ja enemmänkin.

Älä siis pelkää hyödyntää kaikkea, mikä helpottaa ja nopeuttaa piirtämistäsi. Hyödynnä digitaalisuutta niin paljon kuin mahdollista: käytä kopioi- ja liitä-toimintoja (copy-paste). Jos tarvitset johonkin ruutuun kuvan, jollaisen olet piirtänyt joskus aiemmin, niin asettele se piirros ruutuun ja piirrä päälle.

Vayandil: Kannattaa myös jaksottaa työ useammaksi pieneksi sessioksi. Tällöin piirtäminen pysyy mielekkäänä, ja taukojen lepuuttamilla aivoilla on helpompi huomata virheet piirroksessa.

Mitäs muuta vielä!

Pöllövaltakunnan alati vaihtuva valtias on innokas fanikirjeiden lukija! Laittakaahan hänelle kirjeitä, englanniksi tai suomeksi, niin hän vastaa niihin! Kunhan kiireiltään kerkiää…

KUVA5 sahkopostiosoite

Pöllöjen valtiaalle voi lähettää sähköpostia!

Realm of Owls – Five Years of Winging it Galleria Sarjakuvakeskuksessa, Porthaninkatu 9, 00530 Helsinki 5.–29.10.2021. Lisää näyttelystä. 

Sarjakuvaa voi lukea osoitteessa realmofowls.com.

IMG 0342 2

IMG 0343

Paikalla on myös pieni kauppa, jossa on sarjakuvaseuran julkaisuja ja Sarjainfo-lehtiä, sarjakuvafestivaalituotteita ja näyttelyihin liittyviä tuotteita.